Er du en af dem med tandlægeskræk, skal du ikke være ked af det. I er mange i den båd, men det er en ærgerlig ting at være bange for, for i sidste ende sker der ikke noget farligt. Det kan være nedslidende at have det skidt med at gå til tandlæge, for uanset hvordan vi vender og drejer det, er det noget, vi skal gøre for at passe på vores tænder. Men ved ganske få tiltag kan du faktisk hjælpe dig selv og gøre dit tandlægebesøg bedre for dig selv. Læs med her og få et indblik i, hvad du kan gøre for at imødegå din skræk

 

Find ud af, hvad der gør dig bange

For at kunne hjælpe sig selv bedst muligt kræver det, at du er bevidst om, hvad der gør dig bange. Er det rummene, lydene eller uvisheden? Ved du, hvad der tricker dig, kan du aktivt gå ind og gøre noget ved det. Er du for eksempel bange for, at du ikke ved, hvad der skal ske, kan du få din tandlæge til at gennemgå hele processen med dig. Kan du ikke lide lydene, kan du medbringe musik, så du kan undgå at skulle høre lydene under behandlingen.

 

Bliv tryg ved din tandlæge

En af de vigtigste ting, hvis du skal imødegå din frygt, er at du er tryg ved din tandlæge. Find en tandlæge, hvor du synes, det er rart at komme, og del gerne dine bekymringer med tandlægen, så han/hun kan være opmærksom på det og forsøge at hjælpe dig. Oplyser du om din tandlægeskræk ved tidsbestilling vil mange tandlæger også sætte ekstra tid af til din behandling, så I har tid til at snakke sammen. Flere steder vil de også gå i dialog med dig omkring, hvad de kan gøre for at gøre dit besøg så rart som muligt.